Marknadsför ditt företag rätt

Hur bra produkter eller tjänster ditt företag än har så går det knappast att räkna med vinst utan marknadsföring. Om ingen vet vem du är och vad du säljer så kommer knappast någon köpa dina varor eller din service, men det gäller att veta hur du ska marknadsföra dig bäst.

Du bör ställa dig många frågor om vad du vill med din marknadsföring och som tur är finns det bra lösningar för alla. Det kan handla om att dela ut reklamprodukter eller att satsa på en TV-kampanj, att sätta upp affischer eller att gå ut på sociala medier och vilken form som passar dig bäst beror på ett antal faktorer. Några exempel på bra frågor är:

  • Är du helt ny eller redan etablerad?
  • Vad säljer du?
  • Vilken är din målgrupp?
  • Vad tillåter budgeten?

Målgrupp

De flesta reklamkampanjer inriktar sig på specifika målgrupper, och vilka de är beror på vad du säljer. Yngre människor kräver mer ”inne” och trendigt innehåll, helst via nätet, medan äldre ofta uppskattar ett lugnare tempo och kanske lite mer nostalgi. De är också mer troliga att läsa tidningar snarare än att vara ute och surfa, samtidigt som alltfler äldre människor idag har tillgång till internet och sociala medier.

Vad säljer du?

Om det är någonting fysiskt du säljer, till exempel en bok eller ett förvaringsutrymme, så är det viktigt att reklamen innehåller bilder och bra beskrivningar. Är det däremot en tjänst så är bör du se till att den förklaras enkelt och lätt så att kunden snabbt förstår vad det är. Det är alltid smart att ge bort saker gratis, exempelvis prover på det du erbjuder eller praktiska profilprodukter som t-shirts eller pennor som ständigt påminner andra om att du finns.

Budget

Av förklarliga skäl är det mycket dyrare att producera en reklamfilm än att ge bort gratiskepsar så se över din budget ordentligt innan du fattar ditt beslut. Så länge du marknadsför dig på rätt sätt så behöver du inte nödvändigtvis spendera enorma belopp. Befinner du dig på en mindre ort kommer du ut till ett större antal potentiella köpare genom lokala kampanjer medan storstäderna ofta kräver lite mer.