Att skaffa en promotionpartner låter högtidligt, speciellt om du är i början av din start-up. Men att ha det är faktiskt mer värt än vad du kanske tror. Genom effektiv promotion och branding kan du se till att folk lägger ditt företag på minnet. Lämna efter dig produkter, ge bort dem i gåvor till kunder och använd dem på massa olika finurliga sätt. Det är kul!

Tuppreklam har man ett mycket framgångsrikt koncept: i hela sin utformning ser man till att ha ett positivt inflytande på klimatet. Genom att samarbeta med partners som sätter klimatet högt på agendan kan du nämligen marknadsföra dig ännu tydligare som ett företag med bra klimatvärderingar i alla led. Den transparensen och den gröna prägeln är otroligt helt just nu och är precis därför vi rekommenderar dem som partner. Det ska löna sig att tänka grönt.

Marknadsföring, men hur?

En bred fråga kräver breda svar. Att marknadsföra sin verksamhet är ett helt vetenskapligt område som studeras på högskolor och universitet över hela världen. Nyckeln till god marknadsföring är en kombination av uppfinnelserikedom, bra budget och vind i seglen. Men det finns sätt att faktikst rikta in sig på en viss strategi, och det är därför det är så viktigt att följa olika tips och strategier som det skrivs om i specialiserade tidningar. En sak som nästan alla har gemensamt är att man ska vara tydlig i sin kommunikation. Att upprepa ett budskap ses för många nybörjare som dåligt – men veteranerna vet hur viktigt det är att ens logga syns överallt och ständigt påminner kunder och eventuella kunder att man finns.

Många anlitar digitala byråer för att bredda sina perspektiv, och det är inte ovanligt med influencers för att marknadsföra produkter idag. Men tänk om du själv är en influencer och vill marknadsföra dig själv? Hur gör du då? Det finns massor av spännande strategier som du kan ta fram, och med lite analys och uppfinningsrikedom kan du till exempel beställa profilprodukter, snygga pennor och block – eller varför inte t-shirts för dina följare att vinna när du drar igång en tävling?

Exempel på profilprodukter

Vad innefattar då profilprodukter? Listan kan egentligen göras enorm: så länge du sätter din logga på det kan det faktiskt vara precis vad som helst. Klassiska profilprodukter kan vara pennor, block, glasögon eller pennfack. Men andra slår på stort och beställer tändsticksaskar med ens logga, eller godis och annat. Det finns till och med möjlighet att skicka iväg en tårta och märka den med ens logga, du kan med andra ord göra lite vad du vill som passar i sammanhanget. Det viktiga är egentligen bara att ha i åtanke själva mottagaren eller mottagarna. Vad tror du de skulle uppskatta mest, och vad kan ge störst synlighet? Att ha profilprodukter som är insta-vänliga och gör att många tar kort på det och lägger upp i sociala medier är till exempel ett genialt och billigt knep för att nå spridning på sitt varumärke. Men som sagt, det är en hel vetenskap det här med marknadsföring!