Att vara chef innebär inte automatiskt att man också är en bra ledare, men frågan är vad som är en bra chef och vad som är en bra ledare? Här är egenskaperna som kännetecknar en bra chef och ledare.

”Drömmer du om att bli en duktig ledare? Satsa på närvaro, tillgänglighet och öppenhet. Konceptet är detsamma – oavsett om du basar över 400 medarbetare eller är chef för ett gäng sanningssökande munkar i kloster.” – Göteborgs Posten.

Det finns en rad olika egenskaper som kännetecknar en bra chef och god ledare, men vad man bör tänka på är att alla dessa fina egenskaper går att införskaffa sig genom att gå en bra ledarskapsutbildning. Men innan man hoppar på en sådan kanske det kan vara en idé att tänka kring ifall man redan har egenskaperna och vilka man kanske skulle vilja bättra på en aning eller i alla fall finslipa. Här är ett axplock, så fråga dig själv vilka som stämmer in på dig och vilka du vill skaffa dig:

  • Jag reflekterar över mitt uppdrag och funderar kring hur jag agerar
  • Jag tror på min uppgift, oavsett hur svår eller omöjlig den än kan tänkas vara.
  • Jag tar mitt ledarskap på allvar och verkar för att vara en förebild både i stort och i smått.
  • Jag är närvarande både i verksamheten och är nära mina medarbetare så att jag på bästa vis ska kunna leda dem.
  • Jag involverar mina medarbetare i alla former av förändringsarbete och väcker deras nyfikenhet för att även dem ska vara med och forma idéerna och förändringarna som ska ske.
  • Jag verkar för att vidareutbilda mina medarbetare och låter dem gå kurser, konferenser och annat som kan ge dem nytta i deras arbetsdag.
  • Jag värdesätter långsiktiga mål och firar verksamhetens framgångar tillsammans med mina medarbetare.

Vad stämmer in på dig av punkterna ovan? Ingen, alla eller några få? Vidareutveckla dig själv för att bli en bra chef och ledare för dina kollegor – det kommer både du och verksamheten att vinna på i längden!